سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟

وبلاگسئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟
  • 2020-10-31 20:13:03

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟

SEO فنی به معنای بهبود جنبه‌های فنی وب‌سایت به‌منظور افزایش رتبه‌بندی صفحات آن در موتورهای جستجو است. ساختن سریع‌تر وب‌سایت برای خزیدن و قابل‌فهم برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه‌سازی فنی است. سئو فنی بخشی از سئو در صفحه است که بر بهبود عناصر وب‌سایت شما برای گرفتن رتبه‌های بالاتر تمرکز دارد. این برعکس SEO خارج از صفحه است که در مورد ایجاد نمایش برای یک وب‌سایت از طریق کانال‌های دیگر است.

چرا باید سایت خود را ازنظر فنی بهینه‌سازی کنید؟

گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتیجه ممکن را برای جستجوی خود به کاربران خود ارائه دهند؛ بنابراین، ربات‌های Google بسیاری از عوامل صفحات وب را خزنده و ارزیابی می‌کنند. برخی از عوامل بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگیری یک صفحه. عوامل دیگر به ربات‌های موتور جستجو کمک می‌کنند تا در مورد صفحات شما اطلاعاتی کسب کنند. این چیزی است که در میان سایر داده‌ها، داده‌های ساختاریافته انجام می‌دهند؛ بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید سایت شمارا خزنده و درک کنند. اگر این کار را به‌خوبی انجام دهید، ممکن است با رتبه‌های بالاتر یا حتی نتایج غنی پاداش دریافت کنید.

همچنین برعکس عمل می‌کند: اگر در سایت خود اشتباهات فنی جدی انجام دهید، می‌تواند برای شما هزینه داشته باشد. شما اولین نفری نخواهید بود که موتورهای جستجو را به‌طور کامل از خزیدن سایت خود با اضافه کردن تصادفی بریده‌بریده در مکان نامناسب در پرونده robots.txt خود جلوگیری کنید.

اما این‌یک تصور غلط است که شما باید فقط به‌منظور جلب رضایت موتورهای جستجو، روی جزئیات فنی یک وب‌سایت تمرکز کنید. در وهله اول یک وب‌سایت باید برای کاربران شما خوب کار کند - سریع، شفاف و آسان برای استفاده باشد. خوشبختانه ایجاد یک بنیان فنی قوی اغلب باتجربه بهتری برای کاربران و موتورهای جستجو هم‌زمان است.

مشخصات یک وب‌سایت بهینه‌شده فنی چیست؟

یک وب‌سایت ازنظر فنی برای کاربران سریع است و برای ربات‌های موتور جستجو راحت می‌توان آن را جستجو کرد. تنظیم فنی مناسب به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند یک سایت چیست و از سردرگمی ناشی از محتوای تکراری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را با پیوندهای غیرفعال به خیابان‌های بن‌بست نمی‌فرستد. در اینجا، به‌زودی به برخی از ویژگی‌های مهم یک وب‌سایت بهینه‌شده فنی می‌پردازیم.

۱. سرعت سایت مهمترین فاکتور سئو می باشد.

امروزه، صفحات وب باید سریع بارگیری شوند. مردم بی‌تاب هستند و نمی‌خواهند منتظر باز شدن صفحه‌ای بمانند. در سال ۲۰۱۶، تحقیقات نشان داد که در صورت باز نشدن یک صفحه وب در عرض سه ثانیه، ۵۳٪ از بازدیدکنندگان وب‌سایت تلفن همراه را ترک می‌کنند؛ بنابراین اگر وب‌سایت شما کند است، مردم ناامید شده و به وب‌سایت دیگری منتقل می‌شوند و شما تمام این بازدیدها را از دست خواهید داد.

Google می‌داند صفحات وب کم‌تجربه‌ای کمتر از بهینه را ارائه می‌دهند؛ بنابراین آن‌ها صفحات وب را که سریع‌تر بارگیری می‌شوند ترجیح می‌دهند؛ بنابراین، یک وب‌سایت کندتر از نتایج سریع‌تر در مقایسه با سرعت جستجوی خود، پایین می‌آید و حتی بازدید کمتری دارد.

نمی‌دانید وب‌سایت شما به‌اندازه کافی سریع است؟ بخوانید که چگونه سرعت سایت خود را به‌راحتی آزمایش کنید. اکثر آزمودن‌ها همچنین به شما نشانگرهایی می‌دهند که چه مواردی را باید بهبود بخشید. ما در اینجا راهنمایی‌های متداول برای بهینه‌سازی سرعت سایت را به شما ارائه می‌دهیم.

۲. سئو تکنیکال سایت. برای موتورهای جستجو قابل خزیدن است

موتورهای جستجو برای ردیابی وب‌سایت شما از ربات‌ها استفاده می‌کنند. ربات‌ها برای کشف محتوای سایت شما پیوندها را دنبال می‌کنند. یک ساختار پیوند داخلی عالی، اطمینان حاصل خواهد کرد که مهم‌ترین محتوای سایت شما چیست.

اما روش‌های بیشتری برای هدایت ربات‌ها وجود دارد. اگر نمی‌خواهید آن‌ها به آنجا بروند، می‌توانید به‌عنوان‌مثال جلوی خزیدن آن‌ها را بگیرد. همچنین می‌توانید به آن‌ها اجازه دهید صفحه‌ای را بخزند، اما به آن‌ها بگویید این صفحه را در نتایج جستجو نشان ندهند یا پیوندهای آن صفحه را دنبال نکنند.

3- سئو تکنیکال سایت - پرونده Robots.txt

با استفاده از فایل robots.txt می‌توانید به ربات‌ها دستورالعمل‌هایی در سایت خود بدهید. این‌یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت کار شود. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است از خزیدن ربات‌ها (قسمت‌های مهم) سایت شما جلوگیری کند. گاهی اوقات، افراد ناخواسته پرونده‌های CSS و JS سایت خود را در پرونده robot.txt مسدود می‌کنند. این پرونده‌ها حاوی کدی است که به مرورگرها می‌گوید سایت شما باید چگونه باشد و چگونه کار می‌کند. اگر این پرونده‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند بفهمند که سایت شما به‌درستی کار می‌کند.

در کل، اگر می‌خواهید نحوه کار آن را بیاموزید، توصیه می‌کنیم که واقعاً به robots.txt بروید. یا شاید حتی بهتر، اجازه دهید یک توسعه‌دهنده این کار را برای شما انجام دهد!

برچسب روبات‌های متا

متا تگ robots قطعه‌ای از کد است که به‌عنوان بازدیدکننده در صفحه مشاهده نخواهید کرد. این در کد منبع در بخش به‌اصطلاح سر یک صفحه است. روبات‌ها هنگام پیدا کردن صفحه‌ای بخش را می‌خوانند. در آن، آن‌ها اطلاعاتی در مورد آنچه در صفحه پیدا می‌کنند یا آنچه باید با آن انجام دهند پیدا خواهند کرد.
اگر می‌خواهید ربات‌های موتور جستجو صفحه‌ای را بخزند، اما به دلایلی آن را از نتایج جستجو دورنگه دارید، می‌توانید آن‌ها را با برچسب متای روبات به آن‌ها بگویید. با استفاده از متا تگ ربات‌ها، می‌توانید به آن‌ها دستور دهید که یک صفحه را بخزند اما پیوندهای صفحه را دنبال نکنند. با استفاده از Yoast SEO به‌راحتی می‌توانید یک پست یا صفحه را noindex کنید یا دنبال نکنید. بیاموزید برای چه صفحاتی می‌خواهید این کار را انجام دهید.

علاوه بر این، موتورهای جستجو دوست ندارند این صفحات خطا را نیز پیدا کنند؛ و آن‌ها تمایل دارند حتی پیوندهای مرده‌تری نسبت به بازدیدکنندگان پیدا کنند زیرا هر پیوندی را که به آن برخورد می‌کنند دنبال می‌کنند، حتی اگر پنهان باشد.

متأسفانه، بیشتر سایت‌ها (حداقل) پیوندهای مرده دارند، زیرا یک وب‌سایت یک کار مداوم در حال انجام است: افراد چیزهایی را می‌سازند و چیزهایی را خراب می‌کنند. خوشبختانه ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند به شما در بازیابی پیوندهای مرده در سایت کمک کنند. درباره این ابزارها و نحوه حل خطاهای ۴۰۴ بخوانید.

برای جلوگیری از پیوندهای غیرضروری، هنگام حذف یا انتقال آن، باید همیشه URL را هدایت کنید. در حالت ایدئال، آن را به صفحه‌ای هدایت می‌کنید که جایگزین صفحه قدیمی‌شود. با استفاده از Yoast SEO Premium می‌توانید به‌راحتی خودتان ریدایرکت کنید. نیازی به توسعه‌دهنده نیست!

۴-  سئو تکنیکال سایت - موتورهای جستجو را با محتوای تکراری اشتباه نمی‌گیرد


اگر در چندین صفحه از سایت خود - یا حتی در سراچه‌های دیگر - محتوای یکسانی داشته باشید، موتورهای جستجو ممکن است گیج شوند؛ زیرا اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، کدام‌یک باید بالاترین رتبه را داشته باشند؟ درنتیجه، ممکن است همه صفحات با محتوای یکسان را پایین‌تر رتبه‌بندی کنند.

متأسفانه، ممکن است بدون دانستن آن، یک مسئله محتوای تکراری داشته باشید. به دلایل فنی، URL های مختلف می‌توانند محتوای یکسانی را نشان دهند. برای یک بازدیدکننده، این هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند، اما برای یک موتور جستجو این تفاوت ایجاد می‌کند. همان مطالب را در URL دیگری مشاهده خواهد کرد.

خوشبختانه، یک‌راه حل فنی برای این مسئله وجود دارد. با استفاده از عنصر پیوند متعارف، می‌توانید نشان دهید که صفحه اصلی - یا صفحه‌ای که می‌خواهید در موتورهای جستجو رتبه‌بندی کنید - چیست. در Yoast SEO می‌توانید به‌راحتی یک URL متعارف برای یک صفحه تنظیم کنید؛ و برای سهولت کار شما، Yoast SEO پیوندهای متعارف خود ارجاع به تمام صفحات شمارا اضافه می‌کند. این به شما کمک می‌کند از موارد تکراری محتوایی که حتی ممکن است از آن‌ها مطلع نباشید استفاده شود.

۵.  سئو تکنیکال سایت - ایمن باشد

سئو تکنیکال سایت - امنیت

یک وب‌سایت بهینه‌شده ازنظر فنی یک وب‌سایت امن است. امروزه ایمن‌سازی وب‌سایت برای کاربران برای تضمین حریم خصوصی آن‌ها یک نیاز اساسی است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای امنیت وب‌سایت خود (وردپرس) انجام دهید و یکی از مهم‌ترین موارد پیاده‌سازی HTTPS است.

HTTPS مطمئن می‌شود که هیچ‌کس نمی‌تواند داده‌هایی را که بین مرورگر و سایت ارسال می‌شود ره‌گیری کند؛ بنابراین، به‌عنوان‌مثال، اگر افراد به سایت شما وارد شوند، اعتبار آن‌ها ایمن است. برای پیاده‌سازی HTTPS در سایت خود به یک گواهینامه به‌اصطلاح SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تأیید می‌کند و بنابراین HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل می‌کند: رتبه وب‌سایت‌های امن بالاتر از معادل‌های ناامن است.

در اکثر مرورگرها به‌راحتی می‌توانید HTTPS بودن وب‌سایت خود را بررسی کنید. در سمت چپ نوار جستجو در مرورگر خود، اگر قفل باشد ایمن است. اگر کلمات "ایمن نیست" را دیدید، شما (توسعه‌دهنده خود) کاری برای انجام کاردارید!

بیشتر بخوانید: سئو داخلی

۶. بعلاوه سئو تکنیکال سایت- دارای داده‌های ساختاری است

داده‌های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند وب‌سایت، محتوا یا حتی تجارت شمارا بهتر درک کنند. با استفاده از داده‌های ساختاری می‌توانید به موتورهای جستجو بگویید، چه نوع محصولی را می‌فروشید یا دستورالعمل‌های لازم را در سایت خوددارید. به‌علاوه، این فرصت را به شما می‌دهد که انواع جزئیات مربوط به آن محصولات یا دستورالعمل‌ها را ارائه دهید.

ازآنجاکه یک قالب ثابت (که در Schema.org توضیح داده‌شده است) وجود دارد که باید در آن این اطلاعات را ارائه دهید، موتورهای جستجو می‌توانند به‌راحتی آن را پیدا و درک کنند. به آن‌ها کمک می‌کند محتوای شمارا در یک تصویر بزرگ‌تر قرار دهند. در اینجا می‌توانید داستانی راجع به نحوه عملکرد و چگونگی کمک Yoast SEO به شما در این زمینه بخوانید. به‌عنوان‌مثال، Yoast SEO دارای بلوک‌های محتوای داده ساختاریافته رایگان برای محتوای How-to و FAQ است.

پیاده‌سازی داده‌های ساخت‌یافته می‌تواند چیزی بیشتر از درک بهتر موتورهای جستجو برای شما باشد. همچنین محتوای شمارا برای نتایج غنی واجد شرایط می‌کند. آن نتایج براق با ستاره یا جزئیاتی که در نتایج جستجو برجسته هستند

.7  سئو تکنیکال سایت - دارای نقشه سایت XML است

سئو تکنیکال سایت - دارای نقشه سایت XML

به زبان ساده، نقشه سایت XML فهرستی از تمام صفحات سایت شما است. این به‌عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب در پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست‌های سفارشی طبقه‌بندی می‌شود و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح‌شده برای هر صفحه است.

در حالت ایدئال، یک وب‌سایت نیازی به نقشه سایت XML ندارد. اگر ساختار پیوند داخلی داشته باشد که همه مطالب را به زیبایی متصل کند، ربات‌ها به آن نیازی نخواهند داشت. بااین‌حال، همه سایت‌ها ساختار عالی ندارند و داشتن نقشه سایت XML هیچ ضرری نخواهد داشت؛ بنابراین ما همیشه توصیه می‌کنیم یک نقشه سایت XML در سایت خود داشته باشید.

۸. سئو تکنیکال سایت - وب‌سایت‌های بین‌المللی از hreflang استفاده می‌کنند

اگر سایت شما بیش از یک کشور یا کشورهایی که به یک‌زبان صحبت می‌کنند را هدف قرار دهد، موتورهای جستجو برای درک اینکه به کدام کشورها یا زبانی که می‌خواهید دسترسی پیدا کنید، به کمی کمک نیاز دارند. اگر به آن‌ها کمک کنید، آن‌ها می‌توانند در نتایج جستجو وب‌سایت مناسب برای منطقه خود را به مردم نشان دهند.

برچسب‌های Hreflang به شما کمک می‌کنند دقیقاً این کار را انجام دهید. می‌توانید برای یک صفحه تعریف کنید که برای کدام کشور و زبان مناسب است. این مسئله همچنین ممکن است یک مشکل محتوای تکراری را حل کند: حتی اگر سایت شما در ایالات‌متحده و انگلیس محتوای یکسانی را نشان دهد، Google می‌داند که برای یک منطقه دیگر نوشته‌شده است.
بهینه‌سازی وب‌سایت‌های بین‌المللی کاملاً ویژه است. اگر می‌خواهید نحوه رتبه‌بندی سراچه‌های بین‌المللی خود را بیاموزید، توصیه می‌کنیم نگاهی به آموزش SEO چندزبانه بیندازید.

سئو سایت

تولید محتوا

گوگل ادز

ارسال کامنت

داود خانی

عاشق برنامه نویسی سمت سرور و سئو سایت، متخصص گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و گوگل تگ منیجر